Czy wystarczy pojedyncze 20 cm wełny pomiędzy słupki?
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Czy wystarczy pojedyncze 20 cm wełny pomiędzy słupki?
Witam,
Na wstępie chciałbym podziękować za świetną pracę przy serwisie internetowym, dzięki niemu postawiłem swój domek szkieletowy.
Pojawiła się jednak przede mną ważna kwestia. Otóż, mam kostrukcję jak już wspomniałem szkieletową o grubości ściany 20 cm. Patrząc od zewnątrz jest to panel PCV na 2 cm listwach pod którymi jest wiatroizolacja na płytach OSB 15 mm, które przybite są do szkieletu o grubości 20 cm, wełna między słupki, do których będzie zamocowana paroizolacja oraz GKB.
Planuję pomiędzy słupki dać wełnę szklaną (bardziej odporna na myszy) i tutaj zaczyna się dylemat. Sprzedawca w sklepie odradził mi Super Matę 0,033 która dawałaby współczynnik Rd - 6 argumentując tym iż
może ona opadać z czasem, doradził mi Aku Płytę 0,037 dającą współczynnik Rd - 5,4. I taką więc zamówiłem na budowę.
Po skontaktowaniu się z firmą Isover dowiedziałem się, że do konstrukcji drewnianej można zastosować także Super Matę. Czy więc w obecnej sytuacji opłaca się "wymienić" Aku Płytę na Super Matę przy różnicy Rd
na poziomie 0,6, czy ta róznica ma duże znaczenie na izolacyjności ściany mającej już opór cieplny Rd 5,4?
PS. Czy takie 20 cm wełny pomiędzy słupki wystarczy, czy mostki termiczne na 20 cm słupkach będą "do wytrzymania" czy trzeba dać jeszcze jedną warstwę ocieplenia, dla ich zlikwidowania np. od zewnątrz (czy też wewnątrz), na całą ścianę.
Podsumowując: czy wymieniać wełnę przy różnicy Rd - 0,6? Czy 20 cm wełny między słupkami ściany zewnętrznej wystarczy jako izolacja ściany?
Pozdrawiam, Marek
Na wstępie chciałbym podziękować za świetną pracę przy serwisie internetowym, dzięki niemu postawiłem swój domek szkieletowy.
Pojawiła się jednak przede mną ważna kwestia. Otóż, mam kostrukcję jak już wspomniałem szkieletową o grubości ściany 20 cm. Patrząc od zewnątrz jest to panel PCV na 2 cm listwach pod którymi jest wiatroizolacja na płytach OSB 15 mm, które przybite są do szkieletu o grubości 20 cm, wełna między słupki, do których będzie zamocowana paroizolacja oraz GKB.
Planuję pomiędzy słupki dać wełnę szklaną (bardziej odporna na myszy) i tutaj zaczyna się dylemat. Sprzedawca w sklepie odradził mi Super Matę 0,033 która dawałaby współczynnik Rd - 6 argumentując tym iż
może ona opadać z czasem, doradził mi Aku Płytę 0,037 dającą współczynnik Rd - 5,4. I taką więc zamówiłem na budowę.
Po skontaktowaniu się z firmą Isover dowiedziałem się, że do konstrukcji drewnianej można zastosować także Super Matę. Czy więc w obecnej sytuacji opłaca się "wymienić" Aku Płytę na Super Matę przy różnicy Rd
na poziomie 0,6, czy ta róznica ma duże znaczenie na izolacyjności ściany mającej już opór cieplny Rd 5,4?
PS. Czy takie 20 cm wełny pomiędzy słupki wystarczy, czy mostki termiczne na 20 cm słupkach będą "do wytrzymania" czy trzeba dać jeszcze jedną warstwę ocieplenia, dla ich zlikwidowania np. od zewnątrz (czy też wewnątrz), na całą ścianę.
Podsumowując: czy wymieniać wełnę przy różnicy Rd - 0,6? Czy 20 cm wełny między słupkami ściany zewnętrznej wystarczy jako izolacja ściany?
Pozdrawiam, Marek
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 02 Aug, 2011
Witam,
zapraszam do zapoznania się z kalkulatorem firmy Knauf Insulation - http://knaufinsulation.pl/pl/program-obliczeniowe. Dzięki tym programom będzie Pan mógł obliczyć dokładnie jakiej grubości wełny użyć.
Chętnie odpowiem na inne pytania
Pozdrawiam
zapraszam do zapoznania się z kalkulatorem firmy Knauf Insulation - http://knaufinsulation.pl/pl/program-obliczeniowe. Dzięki tym programom będzie Pan mógł obliczyć dokładnie jakiej grubości wełny użyć.
Chętnie odpowiem na inne pytania
Pozdrawiam
Adam Sztabach
eRzecznik firmy Knauf Insulation
eRzecznik firmy Knauf Insulation
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
-
- Posts: 192
- Joined: Sat 15 Sep, 2007
- Location: Notteroy-Norwegia
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Chyba paroizolację na listwy a nie pod, przecież paroizolację daje się bezpośrednio pod płyty GK, tak radzili w Isoverze.
Rozumiem, że każda warstwa wełny, zwłaszcza krzyżująca się z poprzednią poprawia właściwości izolacyjne, czy jednak w tym przypadku gdy będzie jej już 20cm to czy korzyści przewyższą koszta?
Zapraszam do dalszych wypowiedzi.
Kalkulator knaufa jest owszem bardzo fajny, ale niema tam możliwości obliczenia korekty współczynnika ze względu na mostki wzdłuż słupków drewnianych.
Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie moim postem
Rozumiem, że każda warstwa wełny, zwłaszcza krzyżująca się z poprzednią poprawia właściwości izolacyjne, czy jednak w tym przypadku gdy będzie jej już 20cm to czy korzyści przewyższą koszta?
Zapraszam do dalszych wypowiedzi.
Kalkulator knaufa jest owszem bardzo fajny, ale niema tam możliwości obliczenia korekty współczynnika ze względu na mostki wzdłuż słupków drewnianych.
Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie moim postem
-
- Posts: 192
- Joined: Sat 15 Sep, 2007
- Location: Notteroy-Norwegia
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Ciekawe rozwiązanie, pierwszy raz o tym słyszę, w takim wypadku możnaby się także z tym wstrzymać, bo skoro folia miałaby iść bezpośrednio na słupki to watę można dołożyć też później. Z drugiej strony to tak się nad tym zastanawiam bo jest to 30 metrowa dobudówka do istniejącego domu z bali, który na chwilę obecną jest w zasadzie nie ocieplony, bo oprócz 12cm bali są grube płyty pilśniowe od środka i paździeżowe obite panelami PCV od zewnątrz, tylko jedna ściana jest zaizolowana wełną piątką więc też nie za dużo, i o ile nie można tego nazwać może ciepłym domem to jak się pali to jest ciepło, z wyliczeń programem Knaufa (bez okien, i niedoróbek) wychodzi mi że U ścian starego domu jest gdzieś na poziomie 0,8 podczas gdy moje będą miały ok 0,18 nie licząc mostków na słupkach. wiec i tak będzie dużo lepiej.
A z racji że niezbyt zbywa mi kasy obecnie to może te dodatkowe 5cm wełny dać w przyszłości poprostu na płytach GK od środka i przykryć kolejną warstwą GK, skoro folia i tak miałaby być "pod wełną".
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam
A z racji że niezbyt zbywa mi kasy obecnie to może te dodatkowe 5cm wełny dać w przyszłości poprostu na płytach GK od środka i przykryć kolejną warstwą GK, skoro folia i tak miałaby być "pod wełną".
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam
-
- Posts: 192
- Joined: Sat 15 Sep, 2007
- Location: Notteroy-Norwegia
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Planuję ułożenie paroizolacji Aquatec VB Reflex, podobno aktywna, jest to membrana z zastosowanym aluminium od strony wewnętrznej więc po połączeniu z wełną tworzy sę jakby ekran odbijajacy promieniowanie cieplne.
PS. Nadal niezbyt rozumiem dlaczego warstwa folii powinna być pod ostatnią warstwą wełny.
I sprawa najważniejsza, jak duży wpływ na temp. ściany będą miały te mostki, przy założeniu, że temperatura wewnątrz jest na poziomie ok. 18st, a na zewnatrz -18st?
Czy jest może tutaj ktoś kto zbadał skutki takiego ułożenia wełny, jaki był rozkład temperatur w scianie itp.
Może mógłby się wypowiedzieć także Pan Nitka, w opracowaniach i ilustracjach dotyczących konstrukcji wogóle nie wspomniano o 2 warstwach wełny na ścianach.
Pozdrawiam
PS. Nadal niezbyt rozumiem dlaczego warstwa folii powinna być pod ostatnią warstwą wełny.
I sprawa najważniejsza, jak duży wpływ na temp. ściany będą miały te mostki, przy założeniu, że temperatura wewnątrz jest na poziomie ok. 18st, a na zewnatrz -18st?
Czy jest może tutaj ktoś kto zbadał skutki takiego ułożenia wełny, jaki był rozkład temperatur w scianie itp.
Może mógłby się wypowiedzieć także Pan Nitka, w opracowaniach i ilustracjach dotyczących konstrukcji wogóle nie wspomniano o 2 warstwach wełny na ścianach.
Pozdrawiam
-
- Posts: 192
- Joined: Sat 15 Sep, 2007
- Location: Notteroy-Norwegia
Nie znajdziesz tego w polskich opracowaniach bo nasz kraj nie ma tak dopracowanych technologi jak inne kraje gdzie budownictwo szieletowe jest podstawowym sposobem wznoszenia budynów mieszkalnych.Mareczek82 wrote:w opracowaniach i ilustracjach dotyczących konstrukcji wogóle nie wspomniano o 2 warstwach wełny na ścianach.
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Ok, czy mógłby ktoś rozwinąć kwestię folii położonej na słupkach a ostatnie 5cm waty położone na folię? Z logicznego punktu widzenia ta wata będzie narażona na zawilgocenie gdyż będzie między folią a GK, dlaczego takie rozwiazanie jest preferowane np. w Norwegii?
Taka ściana szkieletowa to konstrukcja podobna do dachu no i tam daje się wełnę w krokwie i drugą warstwę w poprzek i dopiero na to opóźniacz pary, dlaczego tutaj trzeba zrobić inaczej?
Pozdrawiam
Taka ściana szkieletowa to konstrukcja podobna do dachu no i tam daje się wełnę w krokwie i drugą warstwę w poprzek i dopiero na to opóźniacz pary, dlaczego tutaj trzeba zrobić inaczej?
Pozdrawiam
-
- Posts: 14
- Joined: Tue 02 Aug, 2011
Wg Knauf Insulation należy najpierw położyć warstwę paroprzepuszczalną, następnie wełnę o grubości 20 cm między krokwiami oraz 10 cm pod nimi. Na to kładziemy paroizolację i płytę gipsowo- kartonową. Takie zastosowanie systemu daje nam U= 0,140 (W/m2K)
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Adam Sztabach
eRzecznik firmy Knauf Insulation
eRzecznik firmy Knauf Insulation
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Witam pownownie,
Zauważyłem może ciekawe rozwiązanie problemu mostków termicznych na pewnej budowie, gość zamontował na słupkach paski cienkiego styropianu, takiego jak na ekrany zagrzejnikowe, tyle że zamiast aluminium był karton. Dla przykłądu jeśli słupek ma 4cm szerokości to pasek styropianu jakieś 8, ja dałbym nawet 10-12cm, tylko czy takie rozwiazanie wystarczająco utrudni "drogę zimna" po słupkach.
Albo jeszcze lepiej taśmę brzegową takąjak sotsuje się do posadzek.
Proszę o wypowiedzi gdyż zależy mi na jakimkolwiek w miare skutenym sposobie uniknięcia kolejnej warstwy wełny na słupkach gdyż mam już zrobione podejścia do grzejników i dając te warstwę musiałbym robić wnęki na grzejniki gdyż odsunięcie ich od ściany raczej nie wchodzi w rachubę.
Proszę o wypowiedzi, co o tym myślicie?
Pozdrawiam
Zauważyłem może ciekawe rozwiązanie problemu mostków termicznych na pewnej budowie, gość zamontował na słupkach paski cienkiego styropianu, takiego jak na ekrany zagrzejnikowe, tyle że zamiast aluminium był karton. Dla przykłądu jeśli słupek ma 4cm szerokości to pasek styropianu jakieś 8, ja dałbym nawet 10-12cm, tylko czy takie rozwiazanie wystarczająco utrudni "drogę zimna" po słupkach.
Albo jeszcze lepiej taśmę brzegową takąjak sotsuje się do posadzek.
Proszę o wypowiedzi gdyż zależy mi na jakimkolwiek w miare skutenym sposobie uniknięcia kolejnej warstwy wełny na słupkach gdyż mam już zrobione podejścia do grzejników i dając te warstwę musiałbym robić wnęki na grzejniki gdyż odsunięcie ich od ściany raczej nie wchodzi w rachubę.
Proszę o wypowiedzi, co o tym myślicie?
Pozdrawiam
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
W Norwegi mozna tak zrobić bo zazwyczaj domy mają maja rekuperatory, więc w mieszkaniach nie ma wilgoci....Ok, czy mógłby ktoś rozwinąć kwestię folii położonej na słupkach a ostatnie 5cm waty położone na folię? Z logicznego punktu widzenia ta wata będzie narażona na zawilgocenie gdyż będzie między folią a GK, dlaczego takie rozwiazanie jest preferowane np. w Norwegii?
Taka ściana szkieletowa to konstrukcja podobna do dachu no i tam daje się wełnę w krokwie i drugą warstwę w poprzek i dopiero na to opóźniacz pary, dlaczego tutaj trzeba zrobić inaczej?
Pozdrawiam
W Norwegi dają na ściany słupki 20 i jest ok. Straty cieplne na słupkach sa i tak mniejsze niz na oknach. Współczynnik przewodności ciepła drewna w poprzek włókien to 0,15W/m*K co daje opór cieplny R 1,33 - U= 0,7
W Norwegi nie daje się styropianu na zewnątrz, ani osb gdyż te materiały mają słaby współczynnik dyfuzji pary wodnej... Z zewnątrz daje się np coś w rodzaju płyty pilśniowej nasączonej impregnatami. Czasem dają re gips..
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Dziękuję za wyjaśnienie,
Czyli generealnie skoro w norwegii wystarcza 20cm ocieplenia w szkielecie to chyba tym bardziej w polsce, kwestię mostków planuję odrobinę zniwelować właśnie tą piankową taśmą brzegową szer 10cm, do posadzek czyli będzie zachodzić na wełnę po jakieś 3,5cm po obu stronach tak więc skieruje to "zimno" w wełnę gdzie wytraci na intensywności, skolei 5mm takiej pianki to jest dość dobry izolator bo jak np. owinąłem rękę to czuć dość spore ciepło, a jako że nie będzie to na całej ścianie to nie zablokuje oddychania ściany a jednak odizoluje gipsy od słupków.... chyba że się mylę...
Czyli generealnie skoro w norwegii wystarcza 20cm ocieplenia w szkielecie to chyba tym bardziej w polsce, kwestię mostków planuję odrobinę zniwelować właśnie tą piankową taśmą brzegową szer 10cm, do posadzek czyli będzie zachodzić na wełnę po jakieś 3,5cm po obu stronach tak więc skieruje to "zimno" w wełnę gdzie wytraci na intensywności, skolei 5mm takiej pianki to jest dość dobry izolator bo jak np. owinąłem rękę to czuć dość spore ciepło, a jako że nie będzie to na całej ścianie to nie zablokuje oddychania ściany a jednak odizoluje gipsy od słupków.... chyba że się mylę...
-
- Posts: 11
- Joined: Sun 03 Jan, 2010
- Location: Konin
-
- Posts: 10
- Joined: Wed 22 Sep, 2010
- Location: Żółkiewka
Co do taśmy brzegowej to pojawił się pewien problem, bo o ile najprawdopodobniej spełnia ona swoje zadanie to problem pojawia się w chwili mocowania płyt to słupków.
Bardzo trudno jest wkręcić wkręt żeby nie przebił się przez płytę, gdyż podczas wkręcania najpierw ustępuje pianka i płyta się ugina ale gdy wkręt miałby się już schować w papierze to pianka wówczas odbija i wkręt wchodzi w płytę całkiem i lipa, trzeba bardzo ostrożnie wkręcać wkręty, gdybym to robił jeszcze raz może dałbym jakieś paski z "czegoś" na tą taśmę aby nie uginała się tak punktowo.
Największy problem jest przy glifach i brzegach płyt bo wtedy to bywa że nawet płyta pęknie.
Pozdrawiam
Bardzo trudno jest wkręcić wkręt żeby nie przebił się przez płytę, gdyż podczas wkręcania najpierw ustępuje pianka i płyta się ugina ale gdy wkręt miałby się już schować w papierze to pianka wówczas odbija i wkręt wchodzi w płytę całkiem i lipa, trzeba bardzo ostrożnie wkręcać wkręty, gdybym to robił jeszcze raz może dałbym jakieś paski z "czegoś" na tą taśmę aby nie uginała się tak punktowo.
Największy problem jest przy glifach i brzegach płyt bo wtedy to bywa że nawet płyta pęknie.
Pozdrawiam