Jak zastosować folię wiatroizolacyjną?

Aspekty budowy i utrzymania domków letniskowych
Post Reply
User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

Jak zastosować folię wiatroizolacyjną?

Post by Piotrw » Sun 19 Nov, 2006

Mam pytanie do Pana Wojtka i wszystkich z doświadczeniem w tych sprawach. Mój problem polega na tym, że nie wiem jak i czy w ogóle można zastosować folię wiatroizolacyjną na ścianach szczytowych domku letniuskowego. Rzecz w tym, że ściany te stanowią gotowe wykończenie zewnętrzne (deska sosnowa 1,5 cm) i nie będą już niczym kryte. Izolację zastosuję od wewnątrz (oczywiście z folią paraprzepuszczalną), ale pozostaje problem braku wiatroizolacji. Zastanawiałem się czy w tej sytuacji w ogóle z niej nie zrezygnować lub założyć ją od wewnątrz w kolejności - deska zewnętrzna - wiatroizolacja - wełna mineralna - folia paraizolacyjna - płyta g/k. Mam jednak wątpliwości zarówno co do jednego jak i drugiego rozwązania. Proszę w tej sprawie o radę. Zima jest bowiem okresem kiedy przygotowuje koncepce wykończenia mojego domku i na wiosnę zamierzam ją wykonać. Zależy mi na tym, aby nie popełnić błędu, który będzie brzemienny w skutki przy dalszym użytkowaniu.


Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 22 Nov, 2006

Z tego co rozumiem planowany jest następujący układ warstw ścian szczytowych:
- deski okładzinnowe (pionowo czy poziomo),
- izolacje cieplna (między słupkami ściany ???)
- folia paroizolacyjna,
- płyta gipsowo-kartonowa.

Faktycznie, między deskami elawacyjnymi w izolacją cieplną WINNA BYĆ założona folia wiatroizolacyjna (np. Frameshield 100 - http://www.proctor.com.pl) Zadaniem folii jest między innymi ochrona izolacji cieplnej i konstrukcji ściany przed wilgocią z zewnątrz i przed przewietrzaniem izolacji. Tak więc brak folii wiaroizolacyjnej może mieć wpływ na zawilgacanie izolacji cieplnej i konstrukcji budynku, a także na obniżenie izolacyjności cieplnej ścian.

User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

Post by Piotrw » Thu 23 Nov, 2006

Panie Wojtku, w tym właśnie problem. Zdaję sobie sprawę z roli wiatroizolacji, ale nie bardzo wiem co z tym fantem zrobić w sytuacji gdy elewację ścian szczytowych stanowią deski (ułożone poziomo). Przecież nie będę na nie nakładał wiatroizolacji i ponownie pokrywał obiciówką. Prawda? Jak więc to ugryźć? A może zastosować mój wariacki pomysł z ułożeniem wiatroizolacji od wewnątrz, a na to dopiero izolację i paraizolację? Nie wiem. Proszę mi pomóc rozwiązać ten dylemat.

romiber
Posts: 27
Joined: Thu 19 Oct, 2006

Post by romiber » Fri 15 Dec, 2006

Zastanawiałem się czy w tej sytuacji w ogóle z niej nie zrezygnować lub założyć ją od wewnątrz w kolejności - deska zewnętrzna - wiatroizolacja - wełna mineralna - folia paraizolacyjna - płyta g/k.
taka kolejnosc jest moim zdaniem prawidlowa----wiatroizolacje mocujesz na zszywki od wewnatrz do deski wywijajac na ruszt drewniany utrzymujacy ocieplenie z welny a laczenia uszczelniasz tasma samoprzylepna, potem ruszt wypelniasz welna nastepnie paroizolacja takze w laczeniach uszczelniona tasma samoprzylepna i wykonczenie czym chcesz np plytami g-k, deska szalunkowa albo plytami OSB czy Fermacell

User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

wiatroizolacja

Post by Piotrw » Sat 16 Dec, 2006

Romiber dzięki za radę. Dość długo czeakałem, aż ktoś wypowie się w tej sprawie. Też miałem taki pomysł jak go przedstawiłeś, ale teraz mam tego potwierdzenie. Będę zatem w ten sposób zakładał wiatroizolację, a jak trzeba podzielę się doświadczeniem. Oczywiście na wiosnę ponieważ obecnie nie pora.

romiber
Posts: 27
Joined: Thu 19 Oct, 2006

Post by romiber » Tue 09 Jan, 2007

Wazne jest ze --- skoro bedziesz mocowac wiatroizolacje od srodka --musisz zrobic to odpowiednia strona czyli nadrukami do deski. Wielu z rozpedu i przyzwyczajenia mocuje wiatroizolacje od srodka ocieplanej sciany (np w domach z bali) tak jak mocuje sie ja na poszyciu domu szkieletowego (czyli nadrukami w strone montujacego). Wiatroizolacja to typowa membrana zatrzymujaca wode i wiatr w jednym kierunku a przepuszczajaca pare wodna dajac oddychac ociepleniu w kierunku przeciwnym. Najlepiej zapamietac ze napisy sa zawsze w strone "napierajacego wiatru"-wtedy latwiej to zrozumiec

User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

Post by Piotrw » Tue 09 Jan, 2007

Dzięki za kolejną dobrą radę. Jestem wzruszony, że w te zimowe(?) wieczory myślisz o mnie i o problemie z folią wiatroizolacyjną w moim domku letniskowym. No i fajnie, że wreszcie ktoś udzeila się w dziale - domki letniskowe. Odnosiłem bowiem wrażenie, że tak jak teraz nie sezon na te d :D :D omki tak i nie sezon na pisanie na ich temat. :D

blupi
Posts: 5
Joined: Mon 22 Jan, 2007

Post by blupi » Mon 22 Jan, 2007

Witam,

Ja nie dawno kupiłem „gotowy” domek letniskowy i również chciałbym go na wiosnę ocieplić, a właściwie bardziej chciałbym wyizolować ażeby w gorące letnie dni w środku się nie nagrzewał, było po prostu chłodno. Bardzo cieszę się że znalazłem dyskusję na ten temat na forum, bo miałem wątpliwości jak można dobrze domek wyizolować. Również mam domek składający się jednej ściany „zewnętrznej” z deski o grubości 2,5 cm ułożonej poziomo i od wewnątrz chciałem w kolejności ułożyć folię wiatroizolacyjną, następnie wełnę mineralną o grubości 5 cm (taką grubość ma ruszt) drewniany), później folię paraprzepuszczalną a na koniec domek od środka obić standardową deseczką boazeryjną, która będzie później polakierowana. Proszę was o radę czy tak można wyizolować domek, a jeśli tak to jakie parametry powinna mieć folia wiatro- i paraprzepuszczalna.
Mam jeszcze dodatkowe pytanie jeśli ściana domku na zewnątrz jest dwukrotnie zaimpregnowana, to czy można lub w ogóle czy jest sens te ściany od wewnątrz jeszcze przed położeniem izolacji pomalować impregnatem.
Z góry dziękuję za pomoc.

User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

Izolujemy domek letniskowy

Post by Piotrw » Mon 22 Jan, 2007

Mój domek widzisz po lewej (nie mogłem większego wstawić). Otóż koncepcja izolacji, którą przedstawiłeś jest jak najbardziej prawidłowa. Pamiętaj tylko, aby wiatroizolację kładzioną od wewnątrz położyć napisami na zewnątrz (do ściany) zgodnie z zasadą - napisy do wiatru. Nie odpowieem Ci natomiast jakie mają być parametry wiatro- i paraizilacji. Mam nadzieję, że wejdą do naszego kącika "letniskowców" fachowcy potrafiący udzielić rady. Pisz, będziemy się wymieniać doświadczeniem tym bardziej, że ja muszę jeszcze pochować instalacje nim rozpocznę zakładanie izolacji. Może w tym temacie coś mi podpowiesz.

blupi
Posts: 5
Joined: Mon 22 Jan, 2007

Post by blupi » Tue 23 Jan, 2007

W najbliższym czasie zamierzam położyć właśnie od środka folię wiatroizolacyjną, a następnie zaprosić elektryka który położy instalację. Najpewniej będzie ona w plastykowych rurkach i przymocowana do ściany tak jak gniazdka, przełączniki czy licznik. Będzie to się wiązało z obowiązkowym dziurawieniem folii ażeby przymocować poszczególne elementy instalacji, ale wydaje mi się że jest to lepsze rozwiązanie niż instalacje przykrawać folią wiatroizolacyjną.

User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

instalacje w izolacji

Post by Piotrw » Wed 24 Jan, 2007

Mam też taki zamiar jednak wydaje mi się, że lepiej folię wiatroizolacyjną zostawić w całości, a instalację mocować do rusztu. Przecież gniazda, wyłączniki i inne elementy np. licznik będziesz mocował na ścianie, która będzie wykończeniem od wewnątrz. Tak więc "dziurawić" będziesz musiał raczej folię paraizolacyjną żeby wyjść z kablami. W ten sposób zarówno kable jak też instalację wodną (w moim przypadku tak zamierzam) schowasz w izolacji co na pewno nie przeszkodzi w prawidłowym jej położeniu i będzie ona spełniać swoją funkcję. Czy robiłeś kalkulację na ile koszty poprowadzenia przewodów elektrycznych w rurkach będzie tańsze niż poprowadzenie ich w tzw. peszlach (rurkach karbowanych).Jest to bowiem alternatywne rozwiązanie, ale nie znam cen. Spotkałem się nawet z opinią, że prowadzenie instalacji elektrycznej w rurkach jest zbędnym wydatkiem, ale na ten temat są pewnie różne szkoły. Pisz dalej, będziemy się przygotowywać do izolowania domków w taki sposób, aby było jka najlepiej. Wspólnie na pewno łatwiej.

blupi
Posts: 5
Joined: Mon 22 Jan, 2007

Post by blupi » Thu 25 Jan, 2007

Ja swoją instalację elektryczną planuję zrobić pod boazerią, myślę że raczej zastosuję wariant z przewodami w rurkach. Też jeszcze nie robiłem wyceny, ale wydaje mi się że koszty rurek są niewielkie, natomiast widzę zaletę w tym rozwiązaniu, że później jeśli wystąpiłaby przymusowa wymiana przewodów, nie powinno być z nią problemów.
Natomiast pisząc o dziurawieniu folii wiatroizolacyjnej miałem na myśli to, że użyję zwykłych gniazdek, przełączników lub puszek takich które montuje się „pod tynkiem” ze względów estetycznych, więc wydaje mi się że może to wymaga przytwierdzenia do ściany zewnętrznej.
Planowałem że tym lub przyszłym tygodniu spotkam się ż elektrykiem, który będzie robił mi instalacje, ale niestety gwałtowne pogorszenie się pogody popsuło mi te plany i muszę teraz poczekać jak śniegi i przymrozek opadnie. Jak się z nim spotkam przekaże Tobie jego opinię o moim projekcje instalacji elektrycznej i jej kosztach.

blupi
Posts: 5
Joined: Mon 22 Jan, 2007

Post by blupi » Wed 31 Jan, 2007

W dalszym ciągu męczy mnie pytanie o to czy prawidłowo postępuję tworząc taką strukturę izolacji tzn. deska zewnętrzna, folia wiatroizolacyjna, wełna mineralna, folia paraizolacyjna a na końcu boazeria. Ponieważ poza nami nikt nie chce rozwijać tego tematu zadzwoniłem do doradcy technicznego firmy Rockwool (jeśli Tobie będzie potrzebny telefon jest na stronie internetowej firmy). Odradził mi użycia zarówno folii wiatro- jak i paroizolacyjnej, zaproponował zastosowanie tylko wełny mineralnej, ale ze szczególnym zwróceniem uwagi ażeby pomiędzy deską od wewnątrz a wełną była co najmniej 2 cm szczelina, która ma zapewnić prawidłową wentylację w środku. Zastosowanie folii paroizloacyjnej uzasadnił tylko w pomieszczeniach o dużej wilgotności jak kuchnia czy łazienka. Natomiast na pytanie wełna mineralna czy styropian zdecydowanie polecił wełnę.

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Wed 31 Jan, 2007

Rockwool sie nie popisal :D

Opisze to obrazowo warstwami od zewnatrz...

obicie z desek.
Bez wzgledu na to co wewnatrz powinno byc wykonane na ruszcie celem oddalenia od nastepnych warstw sciany. Celem jest zapobiegniecie zaciekania wody w konstrukcje i izolacje, co nawet przy idealnie wykonanych moze wystapic po paru latach.

wiatroizolacja.
Jesien, na zewnatrz wilgotno, a w scianie? Dajac paroizolacje kladzie sie ja "napisami na zewnatrz" w okreslonym celu. Wypuszcza pare (wode) na zewnatrz ograniczajac jednoczesnie jej wnikanie w przeciwnym kierunku.

welna i konstrukcja.
Proponuje poszukac w okolicy domki sprzed 10 lat bez zabezpieczen z folii. Przewaznie czuc "wilgoc" od samego wejscia - specyficzny zapach. :)

paroizolacja.
Dzieki temu wilgoc z pomieszczenia wydostaje sie przez wentylacje, a nie "idzie" w sciany.

User avatar
Piotrw
Posts: 14
Joined: Fri 18 Aug, 2006
Location: Leszno

Poddasze użytkowe

Post by Piotrw » Thu 01 Feb, 2007

A jakie proponujecie rozwiązanie izolacji dachu na poddaszu użytkowym przy uwzględnieniu faktu, że dach jest pokryty płytą OSB na której położona jest papa. Jakie należy uwzględnić kolejne warstwy izolacji i czy przy papie dodatkowo jeszcze od wewnątrz należy uwzględnić folię wiatroizolacyjną. Jest to skośny dach (jak na zdjęciu obok) i bez izolacji w upalne dni jest tam po prostu sauna. Założonie izolacji również pomoże utrzymać właściwą temperaturę wewnątrz domu przy zastosowaniu ogrzewania w chłodniejsze dni wiosną i jesienią. Zimą raczej domek nie będzie uzytkowany chyba, że doraźnie.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 01 Feb, 2007

Warstwy połaci dachu winne być następujace - od wnętrza:
- płyta gipsowo-kartonowa lub boazeria,
- folia paroizolacyjna - polecam folię inteligentną Vario prod. Isover'a,
- izolacja cieplna między krokwiami,
- szczelina wentylacyjna, grub. min. 30 mm, pomiędzy izolacją cieplną a poszyciem dachu,
- poszycie dachu,

Pamiętaj jednak by w okapie zapewnić otwory nawiewne, a w kalenicy otwory wywiewne, gwarantujące stałe wentylowanie szczeliny. Bez tych otworów szczelina nie będzie spełniała swego zadania, a jej zadaniem jest bieżace wyprowadzanie z połaci dachu wilgoci, a latem - gorącego powietrza od nagrzanej słońcem połaci dachu.

katja13
Posts: 4
Joined: Wed 21 Dec, 2005

Post by katja13 » Thu 07 Feb, 2008

Wojciech Nitka wrote:Warstwy połaci dachu winne być następujace - od wnętrza:
- płyta gipsowo-kartonowa lub boazeria,
- folia paroizolacyjna - polecam folię inteligentną Vario prod. Isover'a
- izolacja cieplna między krokwiami,
- szczelina wentylacyjna, grub. min. 30 mm, pomiędzy izolacją cieplną a poszyciem dachu,
- poszycie dachu,

Pamiętaj jednak by w okapie zapewnić otwory nawiewne, a w kalenicy otwory wywiewne, gwarantujące stałe wentylowanie szczeliny. Bez tych otworów szczelina nie będzie spełniała swego zadania, a jej zadaniem jest bieżace wyprowadzanie z połaci dachu wilgoci, a latem - gorącego powietrza od nagrzanej słońcem połaci dachu.
Czy paroizolacja Vario, zastosowana w ścianie zewnętrznej, poradzi sobie ze zjawiskiem odwróconej dyfuzji, które może wystąpić w nieogrzewanym domku zimą?



Post Reply

Return to “Domki letniskowe”