Page 1 of 2

Mały drewniany domek

Posted: Wed 20 Oct, 2010
by rysiek1
Witam wszystkich Forumowiczów ! Zamarzył mi się mały drewniany domek, który mógłbym postawić sam, w dużym stopniu podpierając się informacjami zebranymi na forum.Oto kilka zdjęć mojego małego domku narzędziowego. Zbudowałem go w 6 tygodni przy pomocy mojego ojca. Będę wdzięczny za wszystkie uwagi!

Posted: Wed 20 Oct, 2010
by Wojciech Nitka
Gratuluję.
Jakie układy warstw w poszczególnych przegrodach? - podłoga, ściana, strop?

Posted: Wed 20 Oct, 2010
by rysiek1
Panie Wojtku! wielkie dzięki za zainteresowanie. Układ podłogi - deski 20 cm na sztorc, od dołu - siatka metalowa, membrana paroprzepuszczalna napisami do dołu, ocieplenie z wełny, paroizolacja, osb 22 mm. Mam nadzieję, że pokaże to następne zdjęcie. Konstrukcję szkieletu i więźby spróbuję pokazać na następnych zdjęciach. Rozstaw krokwi co 62,5 cm, płyta osb3 12 mm na mijankę co 2 krokwie, między krokwiami łączniki do osb typu h. Układ ściany zewnętrznej - deska licówka 22 mm - pióro wpust, łata dystansowa 4 x 2 cm, folia paroprzepuszczalna, osb 12 mm, ocieplenie ścian wełną 10 cm, paroizolacja, płyta g/k.

Posted: Wed 20 Oct, 2010
by Wojciech Nitka
Jeden problem zaczynam widzieć. Domek będzie ogrzewany czy nie?
Przy tym układzie warstw, jaki podałeś, domek powinien być ogrzewany. Zatem czekam na Twoją informację w tym temacie.

Posted: Thu 21 Oct, 2010
by rysiek1
P. Wojtku domek ma być ogrzewany. Zewnętrzny komin hybrydowy ze stali nierdzewnej, wewnątrz piec kominkowy.

Posted: Thu 21 Oct, 2010
by Marcin L
Gratuluje jak na amatora bardzo dobra robota albo jestes dobry z geometri albo miales wczesniej doczynienia z budownictwem a moze poprostu zdolny :cool:
Jak to mowia ,, nie swieci garnki lepia"
powodzenia w dalszej pracy :cool:
Jakas folie bym polozyl na gruncie pod szkieletem tam gdzie jest pokoik na gorze, a tam gdzie bedzie teras(chyba bedzie?)proponuje geowloknine i na to zwirek itp zeby nic tam nie roslo :idea: pod szkieletem

Posted: Fri 22 Oct, 2010
by rysiek1
Marcin -wielkie dzięki za miłe słowa.
Jak już napisałem domek chciałem postawić sam tzn. począwszy od narysowania go, wyliczenia potrzebnego materiału aż do wykonania, dlatego konstrukcja jest stosunkowo prosta. Staram się wykorzystać maksimum informacji znalezionych na forum i tutaj ukłony w stronę wszystkich forumowiczów a szczególnie P. Wojciecha Nitki .
Marcin - jestem amatorem, aczkolwiek młotek, pilarka czy poziomica to narzędzia które miałem w rękach już wcześniej - jeszcze raz dzięki za miłe słowa.
Kilka fotek zrobionych dzisiaj

Posted: Fri 22 Oct, 2010
by KonradJ
Witam! na pierwszy rzut oka jest oki, ale martwi mnie kalenica i czy wreby na oczepie zostaly zastosowane, jaki kat nachylenia dachu jest - podejrzewam, ze ok 30 stopni, i nie jest to jetka ani kleszcze, jest z jednej strony skrecona krokwia do stezenia, podejrzewam ze na sruby conajmniej M12 czyli grubosc sruby 12 mm + pierscien typu geka lub bulldog. Pozdrawiam Konrad z Oslo

Posted: Fri 22 Oct, 2010
by Jan Jablonski
Gratulacje jak widac jak sie chce to mozna zrobic dobrze i samemu .masz powody do dumy wprawdzie ja bym zostawil jetki widoczne bez poddasza no ale to rzecz gustu.

Posted: Fri 22 Oct, 2010
by rysiek1
KonradJ wrote:Witam! na pierwszy rzut oka jest oki, ale martwi mnie kalenica i czy wreby na oczepie zostaly zastosowane, jaki kat nachylenia dachu jest - podejrzewam, ze ok 30 stopni, i nie jest to jetka ani kleszcze, jest z jednej strony skrecona krokwia do stezenia, podejrzewam ze na sruby conajmniej M12 czyli grubosc sruby 12 mm + pierscien typu geka lub bulldog. Pozdrawiam Konrad z Oslo
Wręby zostały zrobione na krokwiach a krokwie przybiłem z jednej strony do czepu ściany zewnętrznej a z drugiej do konstrukcji zadaszenia. Krokwie spiąłem ze sobą jętkami(po wie śruby do każdej krokwi). Ponieważ nie miałem jętek 6m więc spiąłem 4,2 m i 2,4m. (0,5m zakładu) Miejsce spięcia jętek to oczep drugiej ściany zewnętrznej

Posted: Fri 22 Oct, 2010
by rysiek1
Jan Jablonski wrote:Gratulacje jak widac jak sie chce to mozna zrobic dobrze i samemu .masz powody do dumy wprawdzie ja bym zostawil jetki widoczne bez poddasza no ale to rzecz gustu.
Dzięki Jan za miłe słowa. Te jętki mają docelowo być przynajmniej w części widoczne. (próbuję wygospodarować awaryjne spanie na części poddasza)

Posted: Sat 23 Oct, 2010
by Jan Jablonski
No tak gdyby z zona cos nie tak to zawsze zostaje miejsce awaryjne. Powodzenia.

Posted: Sun 24 Oct, 2010
by RomanPOZNAŃ
Wojciech Nitka wrote:Jeden problem zaczynam widzieć. Domek będzie ogrzewany czy nie?
Przy tym układzie warstw, jaki podałeś, domek powinien być ogrzewany. Zatem czekam na Twoją informację w tym temacie.
Dlaczego powinien być ogrzewany? Jaki przekrój ścian powinien być w przypadku nieogrzewanego domku letniskowego w okresie zimowym?

Posted: Thu 28 Oct, 2010
by Marcin L
Jan Jablonski wrote:gdyby z zona cos nie tak to zawsze zostaje miejsce awaryjne
hehehehehhehehehehhe
tez robie strych :mrgreen:

Posted: Thu 28 Oct, 2010
by Marcin L
KonradJ wrote: ale martwi mnie
Mistrzu Konradzie :wink: mysle ze nie bedzie problemow z ta konstrukcja te jetko/belki stropowe czy jak je tam nazwac sa czyms w rodzaju pasa dolnego wiezara i pracujac na rozciaganie nie pozwola sie rozjechac krokwia,oczywiscie wreby sa jak najbardziej wskazane .
Jestem pozytywnie zaskoczony ze zastosowana zostala deska w kalenicy :cool:

Posted: Fri 29 Oct, 2010
by KonradJ
Witam, jestem w 100 procentach pewien ze ten budynek bedzie stal, zreszta widzialem juz takie cuda na budowach, ze az dziwo, ze te budynki stoja ponad 80 lat.

Posted: Thu 04 Nov, 2010
by darek111
Obserwując tę budowę chciałem zapytać czy tego typu podłogę można wypełnić styropianem czy konieczna jest wełna mineralna ?

Posted: Thu 04 Nov, 2010
by Wojciech Nitka
Styropian tylko i wyłącznie jako ocieplenie posadzki na gruncie, albo jako dodatkowe docieplenie na elewacji.
Reszta - izolacja wewnątrz ścian, stropów i dachu - wełna mineralna - żaden styropian.

Posted: Thu 04 Nov, 2010
by darek111
Bardzo dziękuje. Ale mam jeszcze takie pytanie- czy można siatkę którą się montuje na styropian wykorzystać jako siatkę podtrzymujacą ocieplenie?

Posted: Fri 05 Nov, 2010
by rysiek1
Darek - ja użyłem siatki metalowej ślimakowej o oczku 1 x 1 i 1,5 x 1,5 . Powód był bardzo prozaiczny - taką siatkę najłatwiej było mi przyczepić od spodu. Wbrew pozorom to nie jest łatwa czynność-chodzi o manewrowanie tą siatką kiedy nad głową/30cm/ masz podłogę!

Posted: Tue 09 Nov, 2010
by Marcin L
darek111 wrote: czy można siatkę którą się montuje na styropian wykorzystać jako siatkę podtrzymujacą ocieplenie?
mozna wiatroizolacja i siatka od elewacji od spodu

Posted: Sat 13 Nov, 2010
by darek111
Tzn . siatkę przybić na folię wiatroizolacyjną czy najpierw siatka a potem folia ? I jeszcze mam takie pytanie gdzieś na forum zauważyłem informację że jeśli budynek jest ocieplony to nie można go zostawić bez ogrzewania - czy mógłby mi Ktoś podpowiedzieć dlaczego ?

Posted: Fri 19 Nov, 2010
by rysiek1
patrząc od dołu - najpierw siatka potem wiatroizolacja

Posted: Wed 24 Nov, 2010
by darek111
Ok. dzięki.

Posted: Wed 02 Feb, 2011
by Greg Olchawski
Rysiu, bardzo dobra robota jak na pierwszy amatorski domek. Widać że masz do tego "dryg" :grin:
Co do uwag, skoro pytasz:
1. łączenia górnej deski oczepu winny także wypadać na słupkach. Ponadto wymagają 4x tyle gwożdzi ile zastosowałeś.
2. Belka kalenicowa jest obowiązkowa w takim układzie więc dobrze że ją zrobiłeś. Jednak tą zbyt krótką kalenice nie można sobie przedłużać w taki sposób.
3. Krokwie się nie "rozjadą" jak wcześniej ktoś sugerował. Nie potrafie ocenić przekrojów z fotek ale krokwie wyglądają na dość płytkie.
4. Bardzo ostrożnie (!) z ciężarem jakiemu poddasz belki stropowe poddasza.
5. Płyty poszycia stropu (nawet na pióro i wpust powinieneś także łączyć na belce stropowej, a nie między nimi.
6. Wewnętrzne "zastawki" z OSB między krokwiami (od strony werandy) mogą przeszkadzać jeśli masz zamiar położyć GK od wewnatrz. Lepiej było to zrobić poprzez zakładki z drewna zlicowane do zewnątrz.
7. Dlaczego aż tyle przekładek pomiędzy belkami podłogi?
8. Sciana szczytowa od strony werandy również powinna mieć "standardową" orientacje słupków.
9. Zakładam że ta deska na werandzie podtrzymująca kalenice to rozwiązanie czasowe. Co planujesz w tym miesjcu zrobić?
Pozdrawiam

Posted: Thu 03 Feb, 2011
by rysiek1
wielkie dzięki Greg za cenne uwagi.
5. Płyty poszycia stropu będą łączone na belkach stropowych (to co jest na zdjęciu to tylko prowizorka na zimę)
6. Wewnętrzne "zastawki" z OSB między krokwiami (od strony werandy)to też szybka prowizorka na zimę
9. Deska na werandzie podtrzymująca kalenice to oczywiście pozostałość po ustawianiu kalenicy i zostanie usunięta. Zastanawiam się Greg nad przesunięciem ścianki szczytowej w to miejsce. Z jednej strony podoba mi się tak jak jest teraz a z drugiej strony mogę przedłużyć poddasze o 2m

pytanie do Ryśka

Posted: Sun 27 Feb, 2011
by dabal1
Czy mógłbyś napisać jakiej średnicy i długości dałeś rury na słupki fundamentowe i jaki jest ich rozstaw? Czy podwalina jest przykręcona do tych słupków, czy tylko na nich leży? Jakie są wymiary Twojego domku? Jestem pod wrażeniem Twojej pracy i na wiosnę przymierzam się do podobnego projektu.
pozdrawiam
Mariusz Dąbrowski

Posted: Sun 20 Mar, 2011
by akwidzynski
Witam
Prosimy o więcej fotek i informacji :) Sam przymierzam się do budowy domku 5x4,5m ciekawe co z tego wyjdzie. Jak łączyłeś krokwie do deski kalenicowej ?
Pozdrawiam

Posted: Sat 09 Apr, 2011
by rysiek1
Witam wszystkich po dłuższej nieobecności. Bardzo dziękuję wszystkim za zainteresowanie i udzielone porady. Odpowiadając na ostatnie pytania:
- część mieszkalna ma wymiary 4x6m
- cała część zadaszona razem z tarasem to 6x8m
- rury mają średnicę 200mm, są długie na 1m, przy betonowaniu do każdej z nich włożyłem po 3 druty albo 8 albo 10mm, nie pamiętam w tej chwili,
- w każdej rurze zatopione są kotwy długości ok 40 cm, średnica chyba 14mm
- cała podwalina jest przykręcona do betonowych słupów przez te kotwy
- rozstaw słupów betonowych -co 2m
- podwalina 6x10cm, podłoga z desek 20x4cm, rozstaw desek dobrałem wg. wymiaru płyty osb,/250x125cm/ co 62,5 cm
- podłoga - płyta osb 22mm, paroizolacja, wełna,wiatroizolacja,siatka
- krokwie do kalenicy przybiłem gwoździami kręconymi 90mm,100mm co najmniej po 5 gwoździ na każdą krokiew

Posted: Tue 14 Jun, 2011
by rysiek1
Zmiany po okresie zimowym. Położony dach z gontu, wstawione okna. Zabudowałem też część tarasu i teraz wygląda to tak

Posted: Sun 19 Jun, 2011
by rysiek1
wzorzec kolorystyczny dla mojego domku

Posted: Tue 21 Jun, 2011
by rysiek1
A tak wygląda na dzisiaj

Posted: Wed 22 Jun, 2011
by bieńki
jestem pod wrazeniem

Posted: Sat 25 Jun, 2011
by rysiek1
ściana prawie gotowa

Posted: Wed 29 Jun, 2011
by rysiek1
stan na dzisiaj

Posted: Fri 08 Jul, 2011
by rysiek1
stan na dzisiaj

Posted: Mon 11 Jul, 2011
by darek111
Witam. W sierpniu zaczynam stawiać dom. Ale mam takie pytanie i ogromna prośbę do Kolegów o pomoc. Sciana mojego domu składa się z podwaliny 38 x140 słupków wysokości 2.50 m i podwójnego oczepu 2 x 38 mm. Natomiast płyta poszycia ma wysokość 2.5 m. Więc jak ja przybije w pionie nie zakryje mi oczepu i będzie widać słupki o grubość podwaliny czyli te 38 mm. Jak mam z tym sobie poradzić? Czy mam przybić płyty w poprzek tzn na dole i góry i środek uzupełnić paskiem płyty szerokości tych 38 mm ? PROSZĘ O POMOC .

Posted: Sun 24 Jul, 2011
by rysiek1
Stan na 23 lipca.

Posted: Mon 08 Aug, 2011
by rysiek1
6 sierpień

Posted: Thu 18 Aug, 2011
by paulo
very nice :wink: